Målstyring gir OL-gull og jubel i næringslivet

Uten ledere og utøvere som er dyktige på målstyring tror jeg Norge hadde hatt langt færre OL-triumfer å feire nå i februar. Og jeg tror de fleste av dere har vanskelig for å se for dere at toppidrettsutøvere skulle holdt på uten klare mål, som OL-gull.

Hvorfor klarer vi ikke da å enes om at målstyring er en viktig og riktig metode for å motivere til resultater? Hvorfor får vi inntrykk av at mange ikke liker å bli målt, og at det argumenteres med at det oppleves som demotiverende. Det er jo stikk i strid med hva vi opplever fra OL i disse dager.

Er det målstyring som er feil? Nei, mener jeg. Men det er målene som ikke treffer og virksomhetene som ikke har gjort hjemmeleksen i forkant av innføring av målstyring. Både strukturer, oppfølgingssystemer og prosesser må være definerte og kjente i bedriften.

Jeg liker å vite hvor jeg skal og har alltid etterspurt forventninger til meg. Det har fulgt meg fra jeg var liten. Jeg har aldri likt å bli detaljstyrt og liker å ha frihet på handlingen(e) frem til målet. Uten mål, ingen mening, sier jeg!

Motstanden til målstyring er blant annet fordi detaljstyringen blir for stor, og det er altfor mange mål som skal følges opp. Ingen leder kan være en god leder hvis man blir målt på hundrevis av mål.

Jeg er opptatt av at mine medarbeidere skal ha mål som motiverer. De finner vi sammen, og de må gi mening. Det er også viktig at de kjenner til hva jeg blir målt på, og at deres mål bidrar til at jeg når mine. Da blir det gøy å jobbe målstyrt. Alle er med, og alle er avhengige av hverandre på ulike måter.

Jeg har aldri skjønt hvordan man kan være en leder som gir gode tilbakemeldinger til medarbeidere hvis man ikke har en målstruktur i virksomheten. Jeg ønsker å utvikle gode prestasjonskulturer. Da må alle kjenne alles mål, og alle må vite hvordan målene måles og følges opp. Forventninger må avklares og mest av alt: Mål skal bidra til atferdsendring som er med å bygge ønsket kultur. Mål som ikke kan dokumenteres eller er konkrete er bare med å ødelegge.

Jeg har erfart at det meste kan måles gjennom tall eller et ja/nei så fremt forberedelsene er gjort. Det er først da jeg kan gjennomføre medarbeidersamtaler eller veilede underveis på en slik måte at medarbeideren kan forholde seg til tilbakemeldingene og gjøre noe med dem.

Det er godt å kunne lese Eva Grinde i DN 11. februar som faktisk er positiv til målstyring. Hun viser blant annet til hvordan Google gjør det: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2762747.ece

Med god målstyring når man ambisiøse mål – både i arbeidslivet og i idretten. Da vil vi få jubel og resultater, både på arbeidsplasser og på olympiske arenaer.


Comments are closed.